Az elmúlt évek legjelentősebb kínálatbővítéseivel lép hatályba az új
vasúti menetrend december 15-én - közölte a Nemzeti Fejlesztési
Minisztérium (NFM), illetve a MÁV-Start Zrt. az MTI-vel.
A legtöbb utast érintő fejlesztésekre a Budapest-Székesfehérvár vasúti
korszerűsítés lezárása ad alapot. A Kelenföld és Tárnok között idén
nyáron átadott második vágánynak köszönhetően nőtt a fehérvári vonal
átbocsátóképessége, a vonatok akár óránként 120 kilométeres sebességgel
is közlekedhetnek - írják a közleményben.
Budapest és Érd alsó vagy Érd felső között csúcsidőszakokban 5-10
percenként követik egymást a járatok. A személyvonatok mellett zónázó
vonatok is indulnak, amelyek nem állnak meg Kelenföldig. Az új zónázó
vonatok Tárnok, Martonvásár és a Velencei-tó partján fekvő települések
számára is 30-40 százalékos menetidő-csökkenést hoznak.
A Budapest-Székesfehérvár vasútvonalon az eddigi leggyorsabb és
legsűrűbb eljutási lehetőséget biztosítja december 15-étől a MÁV-Start.
Székesfehérvárról gyorsvonattal már 39 perc alatt elérhető lesz
Kelenföld. A csúcsidőszakokban félóránként követik egymást a
gyorsvonatok. A zónázó és személyvonatok döntő többsége légkondicionált,
alacsonypadlós Flirt típusú motorvonat lesz.
Öt év után újra InterCity-vonatok közlekednek vasárnaptól Zalaegerszeg
és a főváros között, a menetidő ezzel három órára csökken. A kétórás
ütemes menetrendben induló gyorsvonatokon túl napi két pár InterCityvel
számolhatnak az utasok. Tanítási időben vasárnap késő délutánonként egy
harmadik IC vonat segíti majd a diákokat, heti ingázókat. Veszprém és a
főváros között a kétóránként közlekedő gyorsvonatok mellett további napi
hat pár járat indul, és a zalaegerszegi IC-k is megállnak a
megyeszékhelyen. A csúcsidőszakokban átlagosan harminc percenként
követik egymást a vonatok, és Budapestig egy óra huszonegy percre
csökken a menetidő.
A könnyebb és egyszerűbb tájékozódás érdekében új utastájékoztatási
jelzésrendszert vezetnek be, legfeljebb négykarakteres betű- és
számsorral jelzik, hogy az adott vonat merre közlekedik és hol áll meg.
Az utasok első ütemben a Déli pályaudvaron és a kapcsolódó elővárosi
vonalakon találkozhatnak a viszonylatszámozással.
A fővároson belüli tömegközlekedésre és a reptéri eljutásra is
megoldást jelent a MÁV-Start új járata Székesfehérvár, Érd felső,
Kelenföld, Ferencváros és Kőbánya-Kispest között. Az óránként közlekedő
vonatok 14 perc alatt teszik meg a Kelenföld és Kőbánya-Kispest
szakaszt. A dunántúli régióból így egyetlen átszállással elérhetőek
lesznek a kelet-magyarországi nagyvárosok. Kengyelfutó néven új
gyorsvonat közlekedik majd tanítási időszakban péntek délutánonként
Budapest és Debrecen között, vasárnap délutánonként pedig visszafelé.
Új IC-járatot indít a vasúttársaság a Győr-Tatabánya-Budapest
útvonalon. InterCity közlekedik majd Budapestről Kaposvárra, és tovább
Zágrábba. A vonattal a somogyi megyeszékhelyről indulók közvetlenül,
átszállás nélkül juthatnak el a fővárosba. Kiszámítható, kétórás ütemű
menetrend lép életbe a Dél-Dunántúlon, a Pécs-Villány vasútvonalon
csúcsidőben sűrűbb kínálat mellett.
Óránkénti közlekedést vezet be a vasúttársaság egész napra Szeged,
Hódmezővásárhely, Orosháza és Békéscsaba utazóinak. A szegedi és
békéscsabai csatlakozásokkal a térségből a főváros felé is óránként lesz
eljutási lehetőség.
Bővebb vonatkínálat várja a Debrecen-Sáránd-Nagykereki felé utazókat a
reggeli és a délutáni csúcsidőben. Rugalmasabbá válik a hajdú-bihari
megyeszékhely térségébe ingázók kiszolgálása, javulnak a Budapest és
Nyíregyháza-Miskolc irányú távolsági csatlakozások is. Újabb közvetlen
railjet megy majd Münchenbe, a Dacia nemzetközi gyorsvonat Bécs és
Bukarest között egész évben az utazók rendelkezésére áll. Egy újabb
vonatpár indul Budapest és Zágráb között, és ismét közvetlen
magyar-szlovén eljutást biztosítanak a vasúttársaságok Budapestről
Veszprémen és Zalaegerszegen át Mariborba, amelyhez Ljubljana felé és
felől a szlovén vasút csatlakozást biztosít.
Az NFM a vasút megerősítése érdekében folytatja a hazai pályahálózaton
megkezdett átfogó felújításokat. A tárca a jelenleg is zajló vagy a
jövőben induló beruházások lezárását követően további kínálatbővítésre
készül. A jövő évtől érkező újabb elővárosi Flirt motorvonatok
komfortjavítással teszik teljessé a menetrendi fejlesztéseket -
olvasható a közleményben.
0 Megjegyzések